1. Kennismaking
We beginnen met een korte kennismaking waarin ik luister naar waar de leerling tegenaan loopt, hoe het op school gaat en wat er nodig is. We kijken of er een fijne klik is en welke begeleiding passend is.
2. Overzicht en doelen
In de eerste week brengen we in kaart:
• wat stress geeft
• welke vakken lastig zijn
• hoe de leerling nu leert
• hoe motivatie en planning verlopen
• of er onderliggende factoren spelen, zoals faalangst of overprikkeling
Om overzicht en rust op te bouwen, werk ik altijd met een traject van minimaal zes weken. In die periode ontstaat er ruimte om nieuwe leerstrategieën te oefenen, houvast te creëren en te ontdekken wat het beste werkt. We bepalen samen hoeveel sessies per week passend zijn.
3. Sessies van 120 minuten
Elke sessie duurt minimaal 120 minuten. We beginnen met hoe het gaat, waar de leerling tegenaan loopt en wat er die week op de planning staat. Daarna werken we verder aan wat op dat moment de meeste aandacht vraagt.
Dat kan zijn:
• overzicht en planning maken
• huiswerk doornemen
• oefenen voor toetsen of examens
• lastige stof uitleggen of ordenen
• samenvatten en structuur aanbrengen
Elke sessie biedt ruimte voor zowel overzicht en structuur, als inhoudelijke ondersteuning bij de stof.
4. Begeleiding in vakken
Ik begeleid leerlingen in alle vakken door overzicht, planning, uitleg, ordening en begeleiding tijdens het leren.
De focus ligt op begrijpen wat er moet gebeuren, structuur aanbrengen en leren leren, zodat een leerling met rust en vertrouwen verder kan.
Wat ik wél doe
• helpen bij het structureren van de stof
• samen oefenen, nakijken en verbeteren
• uitleggen wat er moet gebeuren en hoe je het het beste aanpakt
• overzicht aanbrengen in huiswerk, grote hoeveelheden stof en toetsplanning
• samen voorbereiden op toetsen of examens
• inzicht geven in aanpak, strategie en rust tijdens het leren
Inhoudelijke expertise
Doordat ik ervaring heb als hoofd-examentrainer voor Geschiedenis en Aardrijkskunde, en een sterke achtergrond heb in psychologie, biologie en redeneren, kan ik juist veel inhoudelijke begeleiding bieden in alfavakken, zoals:
• Geschiedenis
• Aardrijkskunde
• Nederlands
• Engels
• Maatschappijleer
• Biologie
• Filosofie en inzichtvragen
Hierdoor kunnen leerlingen bij mij terecht voor zowel inhoudelijke uitleg als overzicht en leerstrategieën in de vakken waar ik sterk in ben.
Wat ik niet doe
Ik geef geen specialistische inhoudelijke bijles in bètavakken, zoals:
• wiskundemodellen
• natuurkunde-berekeningen
• scheikundige reactievergelijkingen
Wanneer een leerling deze specifieke verdieping nodig heeft, verwijs ik door naar een vakinhoudelijke specialist.
5. Toetsvoorbereiding en vaardigheid opbouwen
Leerlingen ontdekken hoe zij het beste leren en hoe ze effectief kunnen voorbereiden op toetsen en examens. Ze leren door welk “hoepeltje” ze moeten springen en hoe ze dat op een manier doen die past bij hun manier van denken.
6. Evaluatie en afronding
Na zes weken kijken we samen wat er op dat moment nodig is.
Wanneer er voldoende overzicht, rust en vaardigheid is opgebouwd, kunnen we afronden of de begeleiding afbouwen naar een lagere frequentie. Als er nog wat extra houvast nodig is, gaan we verder op een manier die past bij de ontwikkeling van de leerling.
